Dlaczego odpoczynek jest tak ważny dla regeneracji mięśni?


Dlaczego odpoczynek jest tak ważny dla regeneracji mięśni?Odpoczynek jest niezbędny po wysiłku. Regeneracja mięśni po treningu jest kluczem do uzyskiwania najlepszych wyników. Wyobraź sobie maszynę, która przez wiele tysięcy godzin wykonuje swoją pracę – jeśli operator nie zadba o dobrą konserwację, maszyna będzie działać mniej wydajnie, aż w końcu się zepsuje. Z mięśniami jest podobnie. Pracują niemal przez całą dobę, nawet jeśli nie ćwiczysz. Ludzkie składa się z nich aż w 40 procentach, co oznacza, że każdego dnia setki mięśni pracują dla ciebie.

Czas regeneracji mięśni

Na forach internetowych można znaleźć wiele zapytań o to, jak długo trwa regeneracja mięśni po wysiłku. Czy można ćwiczyć codziennie? Po jakich ćwiczeniach odpoczynek powinien być najdłuższy?

Regeneracja mięśni po wysiłku to sprawa bardzo indywidualna. Wpływ na to ma wiek, dieta, intensywność treningu, stan zdrowia i ilość snu. Nie należy pozwalać na przetrenowanie, czyli stan ciągłego odczuwania bólu i dyskomfortu. Może to prowadzić do groźnych dla zdrowia stanów zapalnych i zatorów.

W przypadku ćwiczeń wytrzymałościowych warto zrobić jedno lub dwudniową przerwę. Jeśli zaś trenujemy swoją siłę, przerwy te powinny być dłuższe. Ważne dla regeneracji mięśni jest to, by ułożyć swój plan treningowy tak, aby nie ćwiczyć codziennie tej samej partii ciała. Pamiętaj o tym, ponieważ w przeciwnym razie, zamiast nabierać masy i siły, uzyskasz odwrotny skutek.

Jak zregenerować mięśnie?

Dla regeneracji mięśni czas jest najlepszym sprzymierzeńcem. Warto jednak sobie pomóc sprawdzonymi metodami.

Nigdy nie zapominaj o rozciąganiu, nawet jeśli tego dnia masz „wolne”. Możesz zrobić to tak, jak robisz to po każdym treningu. Zestawy ćwiczeń, tak zwane cool down zapobiegają niemiłym kurczom mięśni. Przypomnisz sobie o tym, gdy będziesz chciał powrócić do aktywności po przerwie.

Czas regeneracji mięśni zależy również od ilości snu. Im bardziej intensywny jest twój trening, tym więcej godzin musisz przespać. Przyjmuje się, że osoba dorosła potrzebuje codziennie od sześciu do ośmiu godzin snu. Jeśli jednak zajmujesz się sportem wyczynowo, na sen musisz poświęcić godzinę lub dwie więcej.

Nigdy nie zapominaj o odpowiedniej diecie bogatej w białko i o prawidłowym nawodnieniu organizmu. Nie pomijaj posiłków potreningowych i staraj się, by twoja kolacja zawsze była lekka i wysokobiałkowa. Jedz chude mięso lub pij koktajl z odżywki białkowej.

Wspomóż swój organizm przyrządami. Na rynku znajdziesz bogatą ofertę produktów, takich jak wałek do regeneracji mięśni. Rolerry i masażery są twoimi przyjaciółmi.

No i najważniejsze – relaksuj się. Czy to będzie gorąca kąpiel, czy słuchanie muzyki, nieważne, rób to, co sprawia ci przyjemność, ponieważ jeśli twój umysł będzie odprężony i oczyszczony, twoje ciało również szybciej powróci do pełni sił. Bezwzględnie wyrzeknij się alkoholu, papierosów i pozostałych używek.

Trening jest ważny, ale czas regeneracji mięśni może okazać się ważniejszy od tego, co robisz na siłowni. Jeśli nie zadbasz o odpowiedni i racjonalny odpoczynek, nie licz na szybkie i dobre efekty. Praca nad własnym ciałem wymaga wiele czasu i samozaparcia, nie należy iść na skróty. Dbając o zdrowy tryb życia i balans między pracą a regeneracją mięśni sprawisz, że będzie ci ono służyło przez wiele lat.