Jak uporać się z kolką podczas biegania?


Jak uporać się z kolką podczas biegania?

W ostatnich latach coraz więcej ludzi decyduje się prowadzić zdrowy tryb życia. Lekka dieta, ograniczenie produktów wysoko przetworzonych i ruch. Żyjemy coraz świadomiej. Ulubioną aktywnością fizyczną Polaków stało się bieganie. Nie trzeba płacić milionów za sprzęt i miejsce, bo uprawiać jogging można wszędzie. Jednak wielu z nas nie wie jak prawidłowo zabrać się do biegania, czego skutkiem może być kontuzja lub kolka.


O kolce słów kilka

Czym jest kolka przy bieganiu? Jest to ostry ból w okolicach żeber, zwykle pojawiający się z prawej strony. Często zmusza on nas do zwolnienia tempa treningu, bądź przejścia w marsz. Kolka w czasie biegania potrafi skutecznie odebrać nam przyjemność, a czasem nawet kompletnie zniechęcić do joggingu. Zdarza się zarówno początkującym jak i bardziej zaprawionym biegaczom. Dlaczego łapie nas kolka podczas biegania? Nie znamy bezpośredniej przyczyny występowania kolki. Wiąże się ją z brakiem odpowiedniej rozgrzewki i zbyt wczesnym rozpoczęciem treningu po posiłku. Niektórzy jako powód bólu podają również skurcze przepony, jednakże skurcze tego mięśnia nie są bezpośrednimi przyczynami kolki. Wokół tego specyficznego bólu narosły mity i legendy, w praktyce mówimy o hipotezach pojawienia się kolki. Niezależnie od tego jakie są przyczyny powstawania kolki, warto jej zapobiegać. Czynnikami zwiększającymy ryzyko wystąpienia skurczu są między innymi zbyt duże obciążenie treningowe. Nie tylko nasze mięśnie, ale cały organizm muszą przyzwyczaić się do regularnego treningu, Kolejnymi czynnikami są odwodnienie i nieprawidłowa dieta. Żołądek wypełniony ciężkim, tłustym i trudnym do strawienia jedzeniem, jest przeciwnikiem efektywnego i przyjemnego joggingu. Również nieprawidłowe oddychanie, zbyt płytki oddech, może spowodować kolkę. Przy bieganiu ważne jest tempo. Zwłaszcza początkującym zaleca się, by prędkość biegania nie utrudniała nam prowadzenia swobodnej rozmowy. Jeżeli notorycznie podczas biegania występuje u ciebie kolka, warto zastanowić się nad rozpoczęciem domowych treningów na przeponę.


Sposób na kolkę podczas biegania

Gdy podczas treningu poczujemy to nieprzyjemne uczucie bólu najlepszym rozwiązaniem będzie zmniejszenie tempa biegu. Następnym krokiem jest uciśnięcie bolącego miejsca. Nie zmniejszaj naporu przez kilkanaście sekund. Pomocne jest również wydymanie i wciąganie brzucha, spowoduje to rozluźnienie mięśni. Aby rozciągnąć bolące miejsce warto przecięgnąć się po skosie, to jest schylić w bok do lewego biodra. Wyrzucanie ramion do tyłu pomoże zniwelować niepożądany skurcz mięśni. Gdy pomimo wykonania wyżej wymienionych czynności nadal masz kolkę, najlepszym sposobem będzie zatrzymanie się i odpoczynek.


Pamiętajmy, że trening czyni mistrza. Nie warto rezygnować ze zdrowego stylu życia i aktywności fizycznej przez kolkę. Najważniejszą częścią każdych ćwiczeń jest rozgrzewka, dzięki niej unikniemy kontuzji i kolki.