Jak radzić sobie z Zespołem Chronicznego Zmęczenia?


Jak radzić sobie z Zespołem Chronicznego Zmęczenia?

Przyczyny występowania CFS

Badania prowadzone nad CFS wskazują różne przyczyny jego występowania. Najczęściej przypisuje się je przepracowaniu, zestresowaniu lub zmianom pór roku. Naukowcy upatrują ich w czynnikach immunologicznych, chroniczne zmęczenie może być następstwem chorób zakaźnych. Według innych teorii zapadanie na CFS jest wynikiem zaburzeń metabolizmu kwasu mlekowego w mięśniach lub niedoborze składników odżywczych. Zespół Chronicznego Zmęczenia występuje także jako skutek tzw. wypalenia zawodowego i jest charakterystyczny dla osób nadaktywnych zawodowo, prowadzących niezdrowy tryb życia, występuje częściej u żyjących w ten sposób młodych kobiet, które dodatkowo obarczone są obowiązkiem wychowania dzieci i prowadzenia domu. Dotyka również osoby przechodzące na emeryturę.

Chroniczne zmęczenie może być jednym z objawów tak poważnych chorób jak zapalenie wątroby typu C, cukrzycy, anemii, niewydolności nerek. Należy więc koniecznie wykluczyć występowanie tych chorób.

Gdy już wiemy, że chorujemy na Zespół Chronicznego Zmęczenia możemy radzić sobie z nim zmieniając styl życia.

Co więc konkretnie możemy zrobić?

Niezastąpionym sposobem w przebiegu choroby jest aktywność fizyczna. Już codzienny godzinny spacer po lesie lub parku poprawi nasze samopoczucie. Bieganie, nordic walking, joga, pływanie czy tai chi są odpowiednią aktywnością dla osób w różnym wieku i z różną wydolnością organizmu.

Musimy sobie również zapewnić odpowiednią ilość snu. Przeciętnie jest to 8 godzin nieprzerwanego snu w nocy. Jeśli jednak czujemy oznaki zmęczenia w trakcie dnia to udowodnionym sposobem na jego usunięcie jest krótka, piętnastominutowa drzemka.

Koniecznym jest wprowadzenie odpowiednich nawyków żywieniowych. Prawidłowe odżywianie się to źródło energii życiowej. Przede wszystkim należy zadbać o regularne spożywanie posiłków. Dieta dla osób dotkniętych CFS powinna być bogata w ziarna zbóż (szczególnie pestki dyni), owoce morza, ryby, czerwone mięso, sery, orzechy, pieczywo pełnoziarniste, brokuły, pietruszka, papryka, czarną porzeczkę, aronię, śliwki suszone, rodzynki, kakao, drożdże i soję. Są to produkty bogate w selen, magnez, żelazo, cynk, bor i witaminy z grupy B.

Należy także ograniczyć lub zrezygnować z picia alkoholu oraz zaprzestać palenia.

Najtrudniejszym zadaniem wydaje się być dobre radzenie sobie ze wszechobecnym stresem. Warto znać kilka prostych technik relaksacyjnych, które pomogą nam zapanować nad stresem. Dwie z nich są proste i nie wymagają przerywania pracy. Jest to głębokie oddychanie, które w dyskretny sposób uspokaja nasze emocje np. w trakcie wystąpień publicznych. Wypróbowaną metodą jest relaksacja Jacobsona, która w równie dyskretnie i skutecznie co relaksacja oddechem, rozluźnia ciało i umysł nagle obciążone sytuacją stresową. Polega na naprzemiennym napinaniu i rozluźnianiu poszczególnych partii mięśni ciała. Zwykle ćwiczenie rozpoczyna się od napinania nóg, co jest całkiem niewidoczne np. dla rozmówcy podczas prowadzenia negocjacji.

Z uwagi na złożoność problemu i nasilenie występowania objawów CFS stosuje się również psychoterapię, fizjoterapię i leczenie przewlekłego bólu.