Izotoniki - zdrowe czy niezdrowe?


Izotoniki - zdrowe czy niezdrowe?

Kilka faktów

Napoje izotoniczne, czyli potocznie zwane izotoniki, to napoje mające na celu wyrównanie poziomu wody i elektrolitów w organizmie, a także uzupełnienie witamin i soli mineralnych, które wydalane są wraz z potem, oraz w niewielkim stopniu węglowodanów spalanych podczas wysiłku fizycznego. Izotoniki dla sportowców zawierają witaminy i składniki mineralne. W przeciwieństwie do słodkich napojów energetycznych, tak zwanych energetyków, znajduje się w nich niska ilość cukru oraz nie są lub są w niewielkim stopniu nasycone dwutlenkiem węgla. Napoje izotoniczne przyczyniają się do utrzymania prawidłowego poziomu wody w organizmie oraz wzbogacają go w mikro- i makroelementy, które potrzebne są do odnowy mięśni. Izotoniki polecane są osobom, które uprawiają sporty długodystansowe, jak biegi i kolarstwo, oraz ludziom lubującym się w górskiej turystyce. Napoje izotoniczne dzielimy na hipertoniczne i hipotoniczne. Pierwsze zawierają większą ilość soli i cukru niż jest zawarte w ludzkim ciele, drugie mniejszą.

Wady i zalety picia izotoników

Brak odpowiedniej ilości wody w organizmie człowieka może przyczynić się do osłabienia, a nawet śmierci. Zwłaszcza podczas uprawiania sportów ważnym jest, by się nawadniać. Napoje izotoniczne zmniejszają ryzyko odwodnienia się oraz dostarczają organizmowi niezbędnym składników odżywczych. Jest to również remedium na niskie stężenie elektrolitów. Podczas wysiłku fizycznego oprócz nawadniania istotny jest też sposób w jaki się nawadniamy. Bezpośrednio po treningu należy wypić pół litra napoju izotonicznego i kontynuować jego picie w regularnych odstępach przez następną godzinę.

Zdrowe czy niezdrowe?

Przy wyborze odpowiedniego napoju izotonicznego należy uważać na jego barwę. Krzykliwe kolory najczęściej oznaczają dodatek syntetycznego barwnika. Drugą istotną kwestią jest cukier (aspartam) i regulatory kwasowości (cytrynian sodu). Warto dokładnie przeczytać etykiety napojów, a nawet zapytać się trenera na siłowni, który izotonik będzie dla nas najzdrowszy. Korzystne składniki, które decydują o jakości i skuteczności napoju, to sód i potas. Napój izotoniczny możemy również przygotować w domu. Do pół litra wody dodajemy 2-3 łyżki miodu, sok z połowy cytryny i trochę soli. Całość zostawiamy na noc w lodówce. Jeżeli jesteś osobą aktywną fizycznie, bądź odczuwasz oznaki przemęczenia spowodowane brakiem elektrolitów, napoje izotoniczne w rozsądnych ilościach są idealne dla Ciebie.