Zastosowanie witaminy C


Zastosowanie witaminy C

W medycynie oraz kosmetologii chętnie korzysta się z właściwości wskazanej witaminy. Funkcje witaminy C dla prawidłowej pracy naszego organizmu są wręcz kluczowe. Stanowi ona niezbędny składnik procesu powstawania tkanki łącznej, spajającej tkanki organizmu i usprawniającej transport składników pomiędzy nimi. Witamina C ma znaczenie także w procesie metabolizmu lipidów oraz w profilaktyce niedokrwiennej choroby serca. Rola witaminy C sprowadza się również do działań wzmacniających odporność, wspomagających układ krążenia, a także przeciwutleniających. Jest to niezwykle ważne, gdyż w przypadku choroby - dzięki witaminie C - ma ona łagodniejszy przebieg, objawy są mniej dokuczliwe, nasz organizm szybciej się regeneruje, a my wracamy do zdrowia.

Zastosowanie witaminy C jest kluczowe także w przypadku chorób cywilizacyjnych i neurologicznych. Lekarze wykazują, że regularne spożywanie pokarmów bogatych w witaminę C zmniejsza ryzyko powstania nowotworów - zwłaszcza raka żołądka i przełyku. Ponadto witamina C odgrywa ważną rolę w zapobieganiu uszkodzeniom mózgu przez wolne rodniki, dzięki czemu wspomaga leczenie lub zmniejsza objawy chorób neurologicznych, takich jak: choroby Alzheimera, choroby Parkinsona, schizofrenii czy stwardnienia rozsianego.

Zapotrzebowanie organizmu na witaminę C stanowi przedmiot intensywnych badań naukowców. Jest zróżnicowany w poszczególnych zakątkach świata i waha się w granicach 30–100 mg/dzień. Osoby, które cierpią na nadciśnienie tętnicze, cukrzycę, palą papierosy, spożywają sporo alkoholu, posiadają stresującą pracę lub prowadzą niezdrowy tryb życia powinny spożywać więcej witaminy C. Jeśli zauważysz spadek odporności, pękające naczynka krwionośne na ciele, osłabienie, szybko powstające siniaki czy długo gojące się rany, wówczas koniecznie udaj się do laboratorium i sprawdź, czy nie cierpisz na niedobór witaminy C. Im wcześniej zdiagnozujesz jej brak, tym szybciej będziesz mógł podjąć odpowiednie kroki.

Gdzie szukać witaminy C? Znajdziesz ją w wielu produktach, których używasz na co dzień. Należą do nich: brukselka, dereń, czerwona papryka, chrzan oraz natka pietruszki. Bogate w witaminę C, choć nie stosowane tak powszechnie, są także czarna porzeczka, dzika róża czy też rokitnik. Pamiętaj, aby wybierać jak najświeższe owoce i warzywa, ponieważ najwięcej witaminy C znajduje się w nich zaraz po zbiorze.