Bezsenność. Dlaczego się pojawia i jak z nią walczyć?


Bezsenność. Dlaczego się pojawia i jak z nią walczyć?Na problemy ze snem narzeka ponad połowa ludzi na całym świecie, najczęściej osoby w podeszłym wieku i kobiety. Przydarza się każdemu, ale jeśli męczy nas chroniczne niedosypianie, to znak, że należy skorzystać z pomocy lekarza. Bezsenność jest bowiem chorobą, której pozbyć się można poprzez leczenie jej przyczyn.

Na którą bezsenność cierpisz?

Mówiąc o bezsenności mamy na myśli kilka rodzajów problemów ze snem. Przede wszystkim może ona polegać na kłopotach z zaśnięciem. Często czas snu jest krótszy albo chory przebudza się w nocy co jakiś czas.

W zależności od tego, jak długo trwają problemy ze snem, możemy mówić o bezsenności chronicznej – utrzymuje się ona dłużej niż miesiąc, krótkotrwałej (powinna ustąpić po około 3 tygodniach) oraz o bezsenności epizodycznej, która trwa kilka dni. Stan, kiedy zasypiamy, ale po jakimś czasie przebudzamy się i nie możemy zasnąć, to również bezsenność – wtórna.

Co powoduje problemy ze snem?

Przyczyn może być wiele. Często wynika z przeżycia stresujących sytuacji, zmiany strefy czasowej czy pracy w systemie zmianowym. Taka bezsenność zwykle mija jednak po kilku dni. Czasem mamy noce, kiedy bez żadnej przyczyny nie możemy zasnąć - to także rodzaj bezsenności, zwykle epizodycznej.

Jednak problemy ze snem mogą wynikać z bardziej poważnych zaburzeń. Nerwice, depresje, stany lękowe często odbijają się negatywnie na naszym śnie. Z niektórych badań wynika też, że do choroby może przyczyniać się brak witamin z grupy B. Wpływają one w pewnym stopniu na wytwarzanie melatoniny. To hormon, który reguluje nasz cykl snu. Co ciekawe, wraz z wiekiem, poziom tego hormonu samoistnie spada, co tłumaczy problemy z bezsennością u osób starszych. Przepracowanie, a także zupełny brak aktywności fizycznej również przyczynia się do problemów ze snem.

Lekarstwo na sen

Większość osób cierpiących na bezsenność, zamiast zgłosić się po pomoc do lekarza, woli „leczyć” się na własną rękę. Niestety, zwykle polega to na przyjmowaniu tabletek nasennych, które sprawdzają się jedynie w przypadku bezsenności krótkotrwałej i epizodycznej. Osoba borykająca się z bezsennością chroniczną, przyjmując leki, może się jedynie od nich uzależnić. Zwłaszcza, że zazwyczaj przyjmuje ich więcej niż powinna. Leki przyjmuje co siódmy Polak, a tylko co trzeci decyduje się na fachową pomoc psychiatry.

Bezsenność koniecznie trzeba leczyć, ponieważ przyczynia się ona do osłabienia całego organizmu, przez co jesteśmy bardziej narażeni na rozwój różnych chorób. Po nieprzespanej nocy zwykle mamy problem z koncentracją i skupieniem wzroku, gorzej oceniamy sytuację. Ból mięśni i ból głowy sprawiają, że jesteśmy drażliwi. Zmęczeni i zniechęceni szybciej ulegamy stresującym sytuacjom. Chroniczna bezsenność może prowadzić także do depresji i poważnych problemów z pamięcią.

Zanim więc zaczniemy walczyć z bezsennością, koniecznie musimy znać jej przyczynę. Dlatego tak ważna jest pomoc lekarza.

Warto jednak stosować kilka rad, by sen pojawiał się częściej. Wsłuchajmy się w nasz organizm i do jego zegara biologicznego dopasujmy naszą codzienną aktywność. Nie chodźmy spać zbyt wcześnie, ale też nie starajmy się za wszelką cenę iść spać jak najpóźniej. Uregulujmy cykl snu – chodźmy spać i wstawajmy zawsze o tej samej porze. Popołudniowe drzemki wykreśl ze swojego dnia. Nie jedzmy zaraz przed snem i absolutnie nie pijmy kawy, herbaty i alkoholu – utrudniają one zaśnięcie.

Pamiętajmy, by co wieczór wywietrzyć sypialnię. Telewizor i radio wynieśmy do innego pomieszczenia – cisza pomoże nam zasnąć. Nie zapomnij też o zasłonięciu okien i wyciszeniu się przed snem. Nie oglądaj wieczorem filmów, które mogą podnieść Ci ciśnienie. Staraj się nie denerwować na krótko przed położeniem się.